våffeldagen

jungfru marie bebådelsedag firas den 25 mars, alltså idag. nu är det nio månader till jul och 174 dagar till min födelsedag. när jag fyller år är det 100 dagar till julafton. idag högtidlighåller vi att jesus dök upp "i marias sköte" (källa wikipedia: frågan är vad han närde sig på i skötet ända fram till jul) det var ängeln gabriel som bebådade jesu födelse. jesus var varken född för tidigt eller för sent.

förr i tin'  kallades jungfru marie bebådelsedag för vårfrudagen efter titeln vår fru (jungfru maria). det firar vi med våfflor för att "våffeldagen" låter så likt. det är också därför vi, till exempel, äter surströmming på surströmmingspremiären.

här, ett recept på frasvåfflor:
  • 4 dl vetemjöl
  • 2,5 dl iskallt vatten
  • 4 dl vispgrädde
  • 4 msk smält smör
gör såhär: blanda ihop vetemjölet och det kalla vattnet till en jämn smet. vispa grädden till ett hårt skum och rör ner i smeten. rör slutligen ner det smälta smöret. grädda.

vad som är väsentligt är att det lider mot april och en del dom lider, andra tänker inte på nåt, tredje har sol inne. fjellströms samhällskunskapslärare brukade säga att allt går i cykler, och vi har oceaner av tid. men bob dylan sa att tiden är ett hav och på tal om båtar borde vi borda varann. sen kan vi fylla hela fjärden med sorger. vi vattnar våra visdomständer.

jag önskar jag var tage danielsson.

men när det kniper, då tar man en våffla. man behöver inte ens tugga (jfr. man gör som man vill). man behöver inte heller bestick så det blir ingen disk. 

man idisslar men sen rinner det igenom, det rinner igenom hur som helst, det är själva essensen (och evolutionen jfr. c. wiger, evolutionens krondjur)

alla hjältar sänker huvudet nån gång.

hr: i solen ser man rakt igenom fönstren (och dyl.)

"cybersex, det är det bästa jag vet" - bad isale (den flintskallige)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0