hr: ihop är ett jävla påfund.

om relationer:

det finns fem upptänkliga scenarier
  • man växer ihop
  • man växer isär
  • man växer inte alls
  • man krymper (retardation)
  • man växer parallellt. här växer den ena individen proportionellt med den andra utan att för den skull relationen ändras.
man växer ihop: torde oftast innebära att man "tappar sig själv", förlorar sin självständighet och blir "inte samma person han blev kär i en gång". i värsta fall börjar man prata i vi-form. t.ex. "vi tycker om tomas ledin och vår kabe smaragd, vi behöver aldrig tänka eftersom vi tänker samma hela tiden", kan lätt förväxlas med att man tror man hittat sin själsfrände (här har man förstås förvandlats till mellanmjölksmutant) här kan man bara förlora. man förlorar:
  • sig själv
  • den andra
  • all självrespekt, värdighet och aktbarhet (vi-form)
man växer isär: ganska lindrigt. man börjar bråka på maxi om vem som ska hålla i självscanningsapparaten, man blir arg när han glömt tygpåsar, "du förstår inte mig, vi har ingen kommunikation". när man ska sova frågar man "tycker du att jag är tjock" och/eller "är du sur" sen somnar man och är svartsjuk och sorgsen. sen börjar man gå ut och äta middag tillsammans och går på improvisationsteater - man vårdar sin relation. man kanske lägger om golvet, tapetserar om, åker utomlands. sen är det förlorat.

man växer inte alls: kan inträffa även utom relationer. innebär kontinuitet oavsett om kontinuitet kan anses ha något egenvärde eller inte.

man krymper: jfr. "varför går hon, om misshandlade kvinnors uppbrottsprocesser".

man växer parallellt: man blir iallafall mer av sig själv. lämpligt vid önskan om långvarighet. det är ett bra sätt att ta hand om sig själv. man är sig själv närmast. en kompromisslösning, feg men smidig (precis som en jag känner).


Kommentarer
Postat av: cookie

till slut växer man nog oundvikligt ihop eller isär, om man bara umgås nog länge och mycket. om man växer ihop tar man varann för givet, vilket trots allt bör vara tämligen behagligt och bekymmersfritt - tills det tar slut. nää, långvarighet ftw.

2009-03-13 @ 20:59:01
Postat av: Isak

Ibland känns det lite som att du är en profet som är placerad/planterad i denna värld för att reda ut allt lite. Det enda bekymmret är att jag inte riktigt kan komma att tänka på någon religion som faktiskt skulle vilja ha dig.



Å andra sidan är även Nils, enligt egen utsago, en religionslös profet. Ni kanske kan teama? Jag kan tänka mig någon sorts administrativ roll i det hela. Föra närvarolista motsv.



På samma tema lovar jag härmed att nästa gång Jehovas ringer på (vilket borde vara snart, har svårt att se hur de skulle ge upp mig) ska jag dyrt och heligt försäkra att jag redan har en religion och att Elin och Nils är dess profeter.

2009-03-14 @ 00:04:02
URL: http://gjort.blogg.se/
Postat av: elin

isak du kan hålla i uppropet (jfr flight of the conchords.

2009-03-14 @ 06:02:23
Postat av: Isak

Närvarolista - upprop? Du får kalla det var du vill, men självklart är det jag som är Medium Murray.



Vill bara påpeka att jag är passu ante.

2009-03-14 @ 13:13:28
URL: http://gjort.blogg.se/
Postat av: d.ä.

"Bret?"

"Not present"

"Not present? Where are you then?"

2009-03-14 @ 16:05:18
URL: http://johanssonandjohansson.blogg.se/
Postat av: emmie

jag inställer mig till en vis kvinnas religion!som dalmas känner jag mig bekväm med uppror, count me in!

2009-03-14 @ 16:20:45
Postat av: elin

exakt d.ä.!

2009-03-15 @ 01:09:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0